Sådan justerer du din karburator på en PGO 2-takt

For at justere din karburator korrekt, er det vigtigt at følge disse trin. Vi starter altid med hoveddysen. Først skal vi dog sørge for, at nogle grundlæggende indstillinger er på plads.

  1. Forberedelse og indledende indstillinger:

    • Placer nålen i midterpositionen og indstil luftskruen fuldt ind og derefter 1½ omgang ud – det svarer til 360 grader plus 180 grader.
    • Juster tomgangsskruen så din knallert står i tomgang af sig selv og ikke går ud.

  2. Udskiftning af hoveddyse:

    • Start med at vælge en dyse, der er stor nok så motoren firtakter (hosten, sprutter og hakker ved kørsel og svært ved at komme op i hastighed).
    • Herefter tager man dysen der er nummeret mindre og kører endnu en tur, med bundgas. Dette gentager du indtil at din knallert kører godt ved bundgas, og ikke hoster eller sprutter. 

  3. Tjek tændrørets farve:

    • Kør en tur med bundgas for at farve tændrøret.
    • Efter lidt afkøling, tag tændrøret af og tjek farven. Den skal være nøddebrun/cociobrun eller lidt lysere.

  4. Mellemområde - nåleindstilling:

    • Nålen bestemmer hvordan din motor trækker ved ca. halv gas.
    • Hvis din knallert hoster og sprutter ved halv gas, skal den have mindre benzin og dette gør du ved at sætte nålen et hak ned. 
    • Der er 4-5 indstillinger, så prøv dig frem til den bedste.

  5. Luftskrue - blandingsskruen:

    • Luftskruen er den lille skrue der sidder lige ved siden af tomgangsskruen.
    • Start motoren og juster tomgangsskruen, så den kører jævnt og gerne står lidt højt i tomgang.
    • Skru herefter luftskruen helt ind og derefter 1½ omgang ud. Dette er "standard-indstillingen" for luftskruen. 
    • Finjustér, indtil du finder den indstilling hvor din motor tager flest omdrejninger. Derefter giver du hurtigt gas på gashåndtaget. Så skulle din motor gerne tage flere omdrejninger uden at være ved at gå ud. Hvis motoren går ud eller er lige ved det, skal luftskruen skrues lidt ind igen, så den ikke dør. 

  6. Indstilling af Tomgang:

    • Stil tomgangsskruen til et behageligt antal omdrejninger, hvor din motor kører jævnt og ikke går ud.

Nu er din karburator korrekt indstillet, og din knallert burde køre optimalt. Husk altid at udføre disse justeringer på en varm motor. Vær tålmodig og prøv dig frem for at finde den bedste indstilling for din knallert.

Disclaimer: 
Denne guide er kun ment som en vejledning. Vi påtager os ikke ansvar for eventuelle skader eller problemer, der måtte opstå i forbindelse med denne guide. Det anbefales at søge professionel hjælp ved tvivl eller uerfarenhed.

Tilbage til blog